Index | Arhiva | Trimite Articol | Editura | Contact


Alegeti-va culoarea dorita a ecranului
Rosu Portocaliu Alb Galben Verde

Clepsidrele
de Alexandru Ciobanu


La prima vedere, clepsidra este un instrument pentru determinarea trecerii timpului. Mai sunt multe alte instrumente si posibilitati de masurare a timpului, in functie de durata intervalului ce trebuie cuantificat. Mai intai, posibilitatile la vedere: ziua si noaptea; cele patru cicluri ale lunii; anotimpurile; rasaritul, amiaza, apusul soarelui; directia si dimensiunea umbrei creata de soare. Apoi instrumentele create de tehnologie: metronomul, ceasul, cronometrul. Clepsidra este primul instrument de determinare a scurgerii timpului descoperit de om si desi utilizeaza agenti naturali, nisip sau apa are o inexplicabila maretie. Functionand prin simpla intoarcere, clepsidra sugereaza reversibilitatea. Doar clepsidra infatiseaza si tranzactia ciclica dintre pierdere si castig, dintre cedare si acumularea. Clepsidra este de fapt un avertizor. Gramajoara de jos creste vazand cu ochii, in detrimentul celei de deasupra. Procesul se reia cu resurse noi si cu optimismul reinvigorat printr-o simpla basculare a polaritatii. Grauntele de nisip, supuse gravitatiei, trec docile prin gatul clepsidrei suportand apropierile si despartirile de-o clipa, dictate de mana destinului (fig. 207.1). Triajul ii confera fiecarui graunte o sansa de o clipa, cand se afla chiar la axa lumii, apoi trece umil in anonimatul amorf de unde a venit. Geneza (3,19) "In sudoarea fetei tale sa-ti mananci painea, pana te vei intoarce in pamant, caci din el ai fost luat; caci tarana esti, si in tarana te vei intoarce." Intreruperea curgerii fluidului dintre cele doua compartimente poate prefigura sincopa. Deci integrala yin, acumularea oarba, echivaleaza cu moartea. Nimic nu se pierde nimic nu se castiga, trecerea dintr-un compartiment in celalalt figureaza doar transformarea. In acelasi timp clepsidra intruchipeaza trunchiul copacului, dedesubt radacinile - deasupra coroana. O clepsidra minunata care nici macar nu trebuie intoarsa. Din radacini apa urca si patrunde in coroana, concomitent coroana se goleste si hrana coboara pretutindeni inclusiv in radacini. Gatul clepsidrei, cel ce provoaca departajarea individului de card, imortalizeaza aparitia si disparitia egoului. De o parte inaintasii, de cealalta urmasii, in ansamblu arborele genealogic fig. 155.3 [161,(155)]. Pentru reluarea ciclului este nevoie de o forta dintr-o ierarhie superioara, care le da tuturor cate o sansa, o noua viata intru continua rafinare. Stapanul clepsidrei, Adonnai-ul ei, devine cu timpul un mic Dumnezeu local, ce imparte egal bucurie si tristete, viata si moarte. In maretia lui divina, nici el nu este decat un graunte in clepsidra incarcata cu stapani si ei intr-o riguroasa ierarhie (fig 207.2). Fiecare isi asteapta spasit momentul defilarii prin fata sefului sau. Cu toate pregatirile si precautiile, momentul de stralucire nu ii este nici lui cunoscut si cateodata se intampla sa curga in somn, irosindu-si sansa precum fecioarele nechibzuite fecioria. (Matei 25,1) "Atunci imparatia cerurilor se va asemana cu zece fecioare, cari si-au luat candelele, si au iesit in intampinarea mirelui. Cinci din ele erau nechibzuite, si cinci intelepte. Cele nechibzuite, cand si-au luat candelele, n-au luat cu ele untdelemn; dar cele intelepte, impreuna cu candelele, au luat cu ele si untdelemn in vase. Fiindca mirele zabovea, au atipit toate, si au adormit. La miezul noptii, s-a auzit o strigare: Iata mirele, iesiti-i in intampinare! Atunci toate fecioarele acelea s-au sculat si si-au pregatit candelele. Cele nechibzuite au zis celor intelepte: Dati-ne din untdelemnul vostru, caci ni se sting candelele. Cele intelepte le-au raspuns: Nu; ca nu cumva sa nu ne ajunga nici noua, nici voua; ci mai bine duceti-va la cei ce vand untdelemn si cumparati-va. Pe cand se duceau ele sa cumpere untdelemn, a venit mirele: cele ce erau gata, au intrat cu el in odaia de nunta, si s-a incuiat usa. Mai pe urma, au venit si celelalte fecioare, si au zis: Doamne, Doamne, deschide-ne! Dar el, drept raspuns, le-a zis: Adevarat va spun, ca nu va cunosc! Veghiati dar, caci nu stiti ziua, nici ceasul in care va veni Fiul omului."
Fiecare basculare a clepsidrei perpetueaza procesul cu pretul ruperii tuturor aranjamentelor stabilite in gramajoara timpului trecut. Astel se deschid noi si noi conexiuni chiar daca actorii sunt doar niste biete grauntele de nisip. Covrigarul macina boabele de grau, le face faina, faina o transforma in aluat, apoi in coca. Coca devine impletitura, este coapta in cuptor, iar covrigii presarati cu sare si mac sunt numarati si repartizati in siraguri. Covrigul nu-si cunoaste nici trecutul nici viitorul; la ce i-ar servi? Covrigarul tresalta doar la momentul cand afla cu cat i-a crescut contul. Cand rolurile sunt distribuite oamenilor, bascularea clepsidrei le face pe femei sa-si schimbe desuurile, pe barbati sa divorteze, pe dusmani sa se imprieteneasca, pe prieteni sa se dusmaneasca. Politicienii trec de la un partid la altul, liderii isi schimba convingerile si antipatiile dupa aburul ciolanului. Pe patrioti ii arunca in exil, iar pe tradatori ii reabiliteaza si le recalculeaza pensiile. Statuile din pivnite le inlocuiesc pe cele de pe socluri. Spoliatilor le retrocedeaza proprietatile, pe cei bogati ii m?na la faliment, ca pe oi. Credinciosii se convertesc de la o religie la alta. Pentru o deplina nesiguranta oamenilor li se ascunde trecutul ca sa nu-si banuiasca viitorul. Dar cea mai perfida basculare vizeaza schimbarea formei de proprietate. De deasupra, Demiurgul priveste atent la clepsidra de care raspunde - asteptand ca lumea sa prospere iar romanul sa dispere - ca sa o intoarca. Clepsidra este in ultima instanta un bun material didactic pentru studiul precesiilor, schimbarea polilor magnetici [170,(186)].




Numele tau:
Comentariu:

Va recomandam:

 

webdesign .: pc-dojo :.
© 1990 - 2004 EDITURA MIRACOL - editura@miracol.ro

TotalTOP.ro - Topul celor mai bune site-uri romanesti - Votati acest site!!!