Index | Arhiva | Trimite Articol | Editura | Contact


Alegeti-va culoarea dorita a ecranului
Rosu Portocaliu Alb Galben Verde

Mielul
de Alexandru Ciobanu


Dupã o sofisticatã alchimie lingvisticã dirijatã academic [20] ne spune cã progenitura oii, numitã miel, îsi trage numele din latinescul agnellus.Nu stim cum prin pãsunile carpatine ciobanii români renumiti pentru analfabetismul lor ancestral au reusit totusi aceastã spectaculoasã derivatie.
Cum nimeni nu cuteazã sã se punã însã nici cu academia nici cu alchimia acceptãm si de aceastã datã: un lup mâncat de-o oaie. Renumele sãu de blândete si inofensivitate este asadar exploatat tocmai pentru a contura paradoxul devorãrii lupului. Emblemã a blândetei, mielul îsi mentine statutul simbolic de milenii, fãrã a se dezminti cãci mielul blând suge la douã oi. Desi ocupã un areal planetar, despre conditia oii nu vom perora aici, deoarece a fost îndelungat si cuprinzãtor denigratã mai ales în versiunea sa mioriticã. Cauzator fiind filonul liric stabilit tacit între pãstor si materialul pãstorit.
Blândetea si gingãsia mielului au inspirat egal pe poeti, pe scriitori, pe dramaturgi, pe cineasti. Unii au cântat latura meditativã a patrupedului, Tãcerea mieilor (Thomas Harris), altii si-au asumat riscul psihanalizei, Mielul turbat (Aurel Baranga), în sfârsit meteorologii au metaforizat o precipitatie suavã de primãvarã, numind-o Zãpada mieilor. Savantii, cum era de asteptat au mers pânã la capãt si au marcat chiar legãtura directã dintre om si miel rezultând, Doamne fereste si apãrã, mielom, tumoare a mãduvei oaselor.
Primii miei se nasc în luna decembrie si dacã sunt albi participã docili si mãtãsosi ca mascote la urãrile de fericire si belsug pe care crestinii si le fac de anul nou, la sfântul Vasile. Cei mai multi se nasc în ianuarie si februarie astfel încât sã poatã fi gata pentru carnagiul organizat în primãvarã, la Paste.
(Exodul 12,3) "Vorbiti întregii adunãri a lui Israel si spuneti-i: În ziua a zecea a acestei luni, fiecare om sã ia un miel pentru familia lui, un miel pentru fiecare casã. ... Sã-l pãstrati pânã în ziua a paisprezecea a lunii acesteia si toatã adunarea lui Israel sã-l înjunghie seara. Sã ia din sângele lui si sã ungã amândoi stâlpii usii si pragul de sus al caselor unde îl vor mânca. Carnea s-o mãnânce chiar în noaptea aceea, friptã la foc, s-o mãnânce cu azimi si cu verdeturi amare. Sã nu-l mâncati crud sau fiert în apã,ci sã fie fript la foc, atât capul cât si picioarele si mãruntaiele. Sã nu lãsati nimic din el pânã dimineata; si, dacã va rãmâne ceva din el pânã dimineata, sã-l ardeti în foc. Când îl veti mânca, sã aveti mijlocul încins, încãltãmintele în picioare si toiagul în mânã;si, sã-l mâncati în grabã; cãci este Pastele ( a trece pe lângã n.t.) Domnului. În noaptea aceeia Eu voi trece prin tara Egiptului si voi lovi pe toti întâii nãscuti din tara Egiptului, de la oameni pânã la animale; si voi face judecatã împotriva tuturor zeilor Egiptului: Eu sunt Domnul. Sângele va fi pentru voi ca un semn pe casele unde veti fi. Eu voi vedea sângele si voi trece pe lângã voi, asa cã nu vã va nimici nici o nenorocire, atunci când voi lovi tara Egiptului. ªi amintirea acestei zile s-o pãstrati si s-o aveti ca o sãrbãtoare pentru

Domnul; s-o sãrbãtoriti ca o lege vesnicã pentru urmasii vostri."
Minunat si divin îndemn.
Mieii care trec pe lângã Paste si scapã cu viatã, se vor adãuga turmei, pentru câtã vreme nu stie nimeni.
Pentru a nu se neglija viitoarele precepte de productivitate, dar si pentru a nu se stinge specia mai aflãm o directivã:
(Exodul 12,5) "Sã fie un miel fãrã cusur, de sex masculin, de un an; veti putea sã luati dintre oi sau dintre capre".
Ceea ce ne duce cu gândul la Templul Caprei de bronz, Chengdu din China.
(Matei 26,31) "Atunci Isus le-a zis: În noaptea aceasta, toti veti gãsi în Mine o pricinã de poticnire, cãci este scris: Voi bate Pãstorul si oile turmei vor fi risipite"
În Biblie mielul este prezent pe tot parcursul, atât în trecut, pe Pãmânt dar si în viitor în Cer. În Apocalipsã Mielul are chiar un rol deosebit de important:
(Apocalipsa 5,6) "ªi în mijlocul scaunului de domnie si a celor patru fãpturi vii si în mijlocul bãtrânilor, am vãzut stând în picioare un miel. Pãrea înjunghiat si avea sapte coarne si sapte ochi, care sunt cele sapte Duhuri ale lui Dumnezeu, trimise pe tot pãmântul. El a venit si a luat cartea din mâna dreaptã a Celui care stãtea pe scaunul de domnie. Când a luat cartea, cele patru fãpturi vii si cei douãzeci si patru de bãtrâni s-au aruncat jos înaintea Mielului având fiecare câte o harpã si potire de aur, pline cu tãmâie, care sunt rugãciunile sfintilor.
(Apocalipsa 5,12) "Ei ziceau cu glas tare: Vrednic este Mielul, care a fost înjunghiat, sã primeascã putere, bogãtie, întelepciune, tãrie, cinste, slavã si binecuvântare"
(Apocalipsa 7,9) "Dupã aceste lucruri m-am uitat si iatã o mare multime, pe care nimeni nu putea s-o numere, din orice neam,din orice semintie, din orice popor si de orice limbã, stând în p
icioare înaintea scaunului de domnie si înaintea Mielului, îmbrãcati în haine albe, cu ramuri de palmier în mâini. ªi strigau cu glas tare, zicând: Mântuirea este a Dumnezeului nostru care stã pe scaunul de domnie si a Mielului".
Toni Moldovan încearcã sã desluseascã în [30] rolul pe care îl are Mielul în anturajul Domnului, dar si în apocalipsã.

Confucius pe numele sãu adevãrat Krong-Þe, ne vorbeste despre Echitate: "Ceea ce adevãratul Senior numeste Echitate este a tine seamã cã cei mai înalti ca si cei mai umili au fiecare functia lor sub Cer; Fiul Cerului ca si muncitorul pãmântului, fiindcã agricultorul face sã creascã grâul trebuincios Suveranului Suprem."[18,71]
Simbolismul Chinei ne dã o datã în plus o lectie de subtilitate. Aflãm cu stupoare cã ideograma cuvântului Echitate se compune din trei elemente miel-peste-eu. Altfel spus pentru a reda ideea de echitate se deseneazã ideograma miel blând, nepretentios, docil, de loc nedrept, peste simbolul egoului.
Chinezii spun cã simbolul are puterea. Întelegerea profundã a acestui precept este rãspânditã în practica popoarelor de a-si reprezenta simboluri, embleme, blazoane, steme pe care le onoreazã si le respectã fãrã rezerve.
Asa stând lucrurile uciderea si devorarea ritualã la Paste a mielului - simbolul echitãtii - nu face decât sã inducã si sã cultive oamenilor o anumitã atitudine în fatã ideii de echitate.
Efectul simbolului înjunghiat, a mielului tãiat si apoi consumat se manifestã acum planetar, pe Pãmânt ideea de echitate fiind în consecintã abolitã.
În unele asezãminte de cult musulman, pardoseala este ornatã din belsug cu semnul crucii, simbolul crestin, în diferite locuri si de diferite dimensiuni, astfel încât toti cei ce intrã sã poatã cãlca în picioare cât voiesc, simbolul adversarilor lor crestini. Când doi se ceartã al treilea câstigã, spune un întelept proverb românesc. Oare cine sã fie acest atât de subtil al treilea? Oricum situatia ilustreazã încã o ipostazã de manifestare a omniprezentei trinitãti.

Eseu din volumul DIVINA IMPOSTURA




Numele tau:
Comentariu:

Va recomandam:

 

webdesign .: pc-dojo :.
© 1990 - 2004 EDITURA MIRACOL - editura@miracol.ro

TotalTOP.ro - Topul celor mai bune site-uri romanesti - Votati acest site!!!